VM: Den tyske Nutella-forbandelse
Illustration
VM

VM: Den tyske Nutella-forbandelse

I årevis har Tyskland været plaget af en forbandelse, der ramte landets unge, håbefulde stjerner. Den medbragte formsvigt, knuste landsholdsdrømme og landstidsskader, men en ny generation af tyske spillere ser ud til at have brudt den onde cirkel, der startede med en holdleder og et morgenbord.

BRAGT I TIPSBLADET 11. JULI 2014

"Walter, wie viel Uhr ist es?" spørger en fortravlet Arne Friedrich sin holdleder på det tyske landshold. Det er to minutter siden, træningen startede, oplyser Walter. Friedrich har sovet over sig og må skynde sig ud til træningen, men ikke uden et hurtigt morgenmåltid.

Derfor tager han en Nutella-mad ud af hånden på en befippet Walter, der ellers lige var ved at putte den i munden.

Holdlederen smører sig dog hurtigt et nyt stykke brød med hasselnøddecremen, men den kommer Marcell Jansen og napper. Scenariet gentager sig dernæst med Tim Borowski og til sidst Kevin Kuranyi, der åbenbart alle er sent på den og lige skal have sig et skud energi inden træningen.

Det lyder plat, og det er det også. Men det er ikke desto mindre sådan, en reklame for Nutella forløb på tysk tv i 2004. Der var flere reklamer i samme serie, og skuespillet fra de tyske fodboldstjerner er lige tvivlsomt i dem alle. Alligevel kørte der forskellige reklamer for det kaloriefyldte smørreprodukt op til fem forskellige slutrunder, og Nutella fik endda produceret en række the making of-indslag, som firmaet kunne lægge på internettet.

Reklamerne er interessante, fordi man i Tyskland i mange år talte om der Nutella-Fluch. Nutella-forbandelsen.

"Det er den mørke, destruktive kraft i tysk fodbold. Man bør virkelig ikke have noget med det at gøre," advarede avisen Der Tagesspiegel i 2008.

Den første reklame rullede over skærmene op til EM i 2004, hvor Nutella netop havde indgået en sponsoraftale med det tyske fodboldforbund.

Desværre for landsholdet og de enkelte spillere blev der hurtigt sat lighedstegn mellem at medvirke i reklamespottene og karriereforfald. Det var ellers meningen, at indslagene skulle være med tysk fodbolds fremtid, hvorfor kun talentfulde og unge spillere blev valgt. Dem, man forventede ville blive store landsholdskæmper.

Det skete dog langt fra. Tag eksempelvis Kevin Kuranyi, som var den sidste til at nappe Walters morgenmad i førnævnte reklame.

Han var Bundesliga-topscorer i Schalke 04, men blev uvenner med landstræner Joachim Löw og har ikke været på landsholdet siden 2008. I dag spiller han i Dynamo Moskva og kom ikke i nærheden af at opfylde de forventninger, som man havde til ham.

Arne Friedrich var den af die Nutella-Jungs, der fik den bedste landsholdskarriere med 82 kampe for Tyskland, og selv om det naturligvis er mere end de fleste, blev Friedrich aldrig en af de stjerner, man husker i årtier. Det samme gælder Tim Borowski, som også fik en hæderlig karriere, men som forventet arvtager til Michael Ballack nåede han aldrig de højder, tyskerne håbede, dengang han tog Walters Nutella-mad.

Blandt de andre Nutella-drenge finder vi Marcell Janssen, der har fået meget af sin karriere ødelagt af skader. En langtidsskade var også skyld i, at Simon Rolfes ikke kom med til VM for fire år siden. Skadestendensen gik desuden igen hos Andreas Hinkel, der måtte trække sig tilbage i 2012 som 30-årig.

Nogle af de spillere, som forbandelsen ramte hårdest, er Tobis Weis og Benjamin Lauth. Weis fik blot en enkelt landskamp, og selv om Lauth i sine unge år blev udråbt som " den nye Gerd Müller", var han aldrig tæt på at efterligne den tyske angriberlegende.

Blot fem landskampe og ingen mål nåede han, og det meste af karrieren har han tilbragt hos barndomsklubben 1860 München.

Der er dog en spiller, som er svær at placere i forhold til forbandelsen. Jermaine Jones medvirkede i flere af reklamerne, og han har dels været plaget af skader og dels haft en uimponerende tysk landsholdskarriere. Til gengæld er han en profil på det amerikanske landshold, så selv om karrieren for der Mannschaft aldrig blev længere end tre kampe, har hans succes med USA's landshold aldrig fejlet noget.

Nu har tyskerne så formået at gøre kål på den årelange forbandelse. Fire spillere var med i reklamen op til EM i 2012, og alle fire har spillet en afgørende rolle ved dette VM. Benedikt Höwedes er startet alle kampe på venstre back, mens Mats Hummels, Mesut Özil og Manul Neuer alle er etablerede profiler på landsholdet.

Hvis alle mand i forsvaret var skadesfri og i form, ville Höwedes ikke starte inde, men foreløbig tegner landsholdskarrieren dog bedre end for de fleste af de gamle Nutella-Jungs.

De fire VM-aktuelle tyskere er samtidig også den foreløbig sidste generation af spillere, der har medvirket i tv-reklamerne. Nutella har indstillet produktionen, og EM 2012-indslagene var således de sidste af sin slags. I sidste ende overvandt Tysklands højt besungne ungdomsproduktion den ondsindede forbandelse, der hang over landsholdet, og kan holdet gå hele vejen i VM-finalen på søndag, er det næsten ligegyldigt, hvordan resten af deres landsholdskarrierer forløber. Bliver de verdensmestre, er Nutella-forbandelsen endegyldigt død og begravet.+.

I løbet af de seneste uger har 736 spillere udlevet deres drøm og kæmpet for hæder og ære ved VM i Brasilien. Alle 736 har hver deres liv, hver deres historie og hver deres fortælling om, hvordan de er nået så vidt, og i løbet af VM har vi kigget nærmere på nogle af de profiler, hvis vej til slutrunden måske er knap så kendt. I denne uge handler det om de tyske Nutella-Jungs, der har overlevet landholdets forbandelse.