Intet salg alligevel: Eksperter sår tvivl om Lyngbys forretning
Foto: Jan Christensen/Getty Images
Superliga

Intet salg alligevel: Eksperter sår tvivl om Lyngbys forretning

Lyngby Boldklub skal ikke sælges alligevel. I stedet fortsætter Hellerup Finans sammen med andre aktionærer med at drive klubben, men det er svært at tjene på at drive fodboldforretning - især i Lyngby.

Lyngby Boldklub var til salg siden efteråret, men i sidste uge sagde bestyrelsesformand Torben Jensen, at den ikke er det længere. Han er samtidig direktør i Hellerup Finans, som ejer 74 procent af aktierne i Superliga-klubben.

På side 1 i denne artikel fortæller han om bevæggrundene for ikke at sælge klubben alligevel og om, hvordan Hellerup Finans vil forsøge at gøre Lyngby Boldklub til en rentabel forretning sammen med nye aktionærer.

Som det også fremgår af artiklen, kan det være dog svært at tjene penge på at drive fodboldforretning. Langt de fleste klubber i Danmark laver i bedste fald lejlighedsvise overskud, og til sammen tabte de eksempelvis 854 millioner kroner fra 1995-2015, som en opgørelse fra Idrættens Analyseinstitut viser.

I det seneste tilgængelige regnskab tabte Lyngby Boldklub godt 25 millioner kroner.

Historien viser også, at det er svært at drive en god forretning i Lyngby, hvilket konkursen i 2001 er det mest tydelige eksempel på. En del af forklaringen kan være, at Superliga-klubberne klumper sig sammen i Storkøbenhavn/Nordsjælland.

- Det ligger jo tæt på FC Nordsjælland, Brøndby, FCK og nu også Helsingør. Det er svært at sige noget specifikt for opland til en fodboldklub, men der er en grov regel om, at der skal være 500.000 til 600.000 mennesker i oplandet, så der er plads til nogle i København og det nordsjællandske, men så begynder det også at knibe. Det er en tommelfingerregel i forhold til virksomheder og sponsorer i området, siger Rasmus K. Storm, der er analyse- og forskningsleder ved Idrættens Analyseinstitut.

- Er der plads til så mange Superliga-klubber tæt på hinanden i Københavnsområdet i bred forståelse? Det har i hvert fald vist sig at være svært at skabe et fundament i Lyngby økonomisk set.

Der bor 1,8 millioner mennesker i Region Hovedstaden, som dækker Storkøbenhavn og Nordsjælland, og ifølge Rasmus K. Storms tommelfingerregel giver det grobund for mellem 3,6 og 4 klubber. I øjeblikket er der som nævnt fem i Superligaen.

Det er sådan set ikke så svært at pege på måderne, man kan skabe kontinuerlige overskud på. De er bare svære at føre ud i livet, fordi alle de andre klubber forsøger at gøre det samme.

- Det kræver løbende sportslig succes og deltagelse i europæiske turneringer. Konkurrencen er hård, og i sagens natur kan meget få klubber komme i europæisk fodbold og vinde mesterskabet. Det ligger jo i ligaens væsen, påpeger Rasmus K. Storm.

Alternativt kan man skabe stor omsætning på salg af spillere. Lyngby har senest solgt Jens Odgaard og Jesper Hansen for anslået 15 millioner kroner til sammen. Klubbens seneste regnskab viste 25 millioner i minus.