• Hent Tipsbladets app og få push notifikationer om seneste nyt, livescores mm.
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dit daglige skud fodbold til frokostpausen
    Tilmeld nyhedsbrev
  • Vær med hvor og når det sker og deltag i debatterne - følg Tipsbladet på:
Hold dig opdateret - følg Tipsbladet på:
Superliga Anders Dehn

Nu skal 92 tv-millioner fordeles: Det gør en kæmpe forskel

Efter den kommende runde skal 92 millioner kroners tv-penge fordeles blandt Superliga-klubberne. For flere hold er der hele og halve millioner til forskel på at vinde eller tabe, og for de økonomisk pressede klubber er det virkelig et hasardspil, siger AaB-boss.

Af Anders Dehn

Det er hårdt arbejde at tjene penge som fodboldklub i Danmark. Den kommercielle afdeling skal knokle for at lande ethvert sponsorat, og hvis det ikke lige kører sportsligt, hænger den slags ikke på træerne.

Så når man med ét godt resultat kan tjene over to millioner kroner mere end med et dårligt, kan det mærkes. Det slår direktør i AaB, Allan Gaarde, fast. Tv-pengene skal fordeles efter den kommende spillerunde, og AaB kan blive alt fra nummer fire til 10. Det giver 1,9 millioner kroner mere, og da en sejr giver 175.000 kroner, kommer den samlede mulige forskel op på 2,075 millioner.

Læs også: Tv-millioner til Superligaen: Horsens de store vindere, AaB og AGF taberne

- De fleste Superliga-klubbers økonomi er presset, og eftersom det er kroner og ører direkte på bundlinjen, gør det en kæmpe forskel, siger Gaarde til tipsbladet.dk.

To millioner kroner svarer til årslønnen for en profil i AaB, men man skal ikke forvente at se Allan Gaarde gå direkte ud og hente en ny spiller, hvis AaB slutter grundspillet på fjerdepladsen og får nogle ekstra tv-millioner.

- Vi planlægger meget længere frem, så det er ikke sådan, at det kommer til at påvirke vores transfervindue til sommer, for det er allerede mere eller mindre planlagt, siger han og tilføjet et 'men':

- Hvis man spørger i den øvrige organisation, hvor meget man skal arbejde for at skabe to millioner på bundlinjen, kan det arbejde næsten ikke gøres op. Det er virkelig et hasardspil.

AaB er langt fra den eneste klub, for hvem der er mange penge til forskel på at vinde og tabe. For Brøndby IF, Esbjerg fB, AC Horsens og SønderjyskE er der 1,6 tv-millioner på spil, mens det for Randers FC og FC Nordsjælland er 1,9.

Fælles for de fleste af de hold er dog, at én ting vejer tungere end pengene: en plads i top 6.

- Det, der er styrende, er ikke økonomien i det. Det er først og fremmest, at vi gerne vil have retten til at kæmpe med i top 6. I ekstrem grad handler runden om, om man skal kæmpe med om bronzemedaljer, og hvis man ikke kan det, kommer man til at kæmpe om at undgå nedrykning i første omgang. Det er to yderpunkter, siger Allan Gaarde.

- Når vi vågner op på mandag, vil en del klubber vil have en dejlig rus, og en del klubber vil have alvorlige tømmermænd. Det er virkelig ekstremt.

Sådan fordeles pengene
Tv-pengene uddeles tre gange om året: halvvejs gennem grundspillet, efter grundspillet og efter sæsonen. Holdenes sportslige formåen afgør 46 procent af fordelingen i form af placeringspuljen (30 procent) og kamppuljen (16 procent), hvor hver enkelt sejr og uafgjort giver et fastsat beløb.

Resten afgøres på baggrund af markedspuljen, altså om en klub har været højt prioriteret af tv-stationerne, og af solidaritetspuljen, der sender 2,1 millioner kroner i klubkassen for de 12 øverste hold. Nummer 13 og 14 får henholdsvis 3,2 og 2,5 millioner kroner, uanset hvordan de ellers klarer sig på de andre parametre.

Tallene herunder er omtrentlige, da nogle klubber kan få mere eller mindre, end tipsbladet.dk's beregninger viser. Læs mere om usikkerheder på den anden side af grafen.

Se hele tipsbladet.dk's udregning af tv-pengene for de første 25 runder her.

Sådan gjorde vi:
Vi har taget udgangspunkt i tv-aftalen, som uddeles tre gange om året: efter runde 13, efter runde 26 og efter sæsonen. Der er i alt 275 millioner til deling, hvilket vil sige lige under 92 millioner pr. gang.

Solidaritetspuljen: 30 procent af det samlede beløb. 2,1 millioner til hver klub.

Placeringspuljen: 30 procent af det samlede beløb. Fordeles efter klubbernes placering i Superliga-tabellen.

Markedspuljen: 24 procent af det samlede beløb. Første- og andetvalg på tv får 325.000, tredje- og fjerdevalg får 90.000, femte- og sjettevalg får 45.000, og syvendevalg får ingenting.

Kamppuljen: 16 procent af det samlede beløb. En sejr giver 175.000, uafgjort giver 65.000, og et nederlag giver ingenting.

Placeringspuljen og kamppuljen kan udregnes direkte fra tabellen og holdenes resultater. Markedspuljen er mere kompliceret. Eksempelvis er søndag klokken 18 som udgangspunkt tv-kanalernes førstevalg, men det kan fra uge til uge variere. I den kommende weekend spilles Brøndby-OB mandag.

Derfor er denne del baseret på skøn.

Superliga

Mere Superliga

Fokus