Mads Davidsen går solo: Cheftræneren er ikke den vigtigste
Foto: Getty Images
Generelle

Mads Davidsen går solo: Cheftræneren er ikke den vigtigste

Mads Davidsen er klar til at flytte grænserne og strukturen for, hvordan en fodboldklub skal drives - nyt firma har set dagens lys.

Mads Davidsen offentliggjorde i 2018 sit stop som teknisk direktør i den kinesiske storklub og nyligt kårede mesterklub Shanghai SIPG. Spekulationerne har siden været mange i forhold til, hvad karrierens næste skridt skulle være.

Men nu er den 36-årige fodboldmand klar til nye eventyr, der skal være med til at flytte struturerne og metode-opbygningen i fodboldklubber - fra bestyrelseslokalet og helt ud på træningsbanen. 

Mads Davidsen er nemlig klar med lanceringen af sit nye rådgivningsfirma, ’Optima Football,’ hvor han med base i London vil udføre strategisk rådgivning og arbejde for fodboldklubber, forbund og projekter med konceptet ”Strategic Planning & Coaching”.

- Det er et koncept og en ide, jeg har arbejdet på i godt to år. Jeg har over de seneste seks år besøgt godt 25 klubber i Europa og Asien og erfaret præcis hvor klubberne og forbundene har de største udfordringer og ikke hænger sammen over tid. Og det er den manglende forbindelse mellem visionen i bestyrelseslokalet til selve implementeringen af strategien på træningsbanen, siger Mads Davidsen til tipsbladet.dk

- Samtidig har min tid hos Shanghai SIPG FC givet mig en unik indsigt og erfaring i, hvordan man strategisk og struktureret opbygger en fodboldklub og over tid lykkes med at udføre strategien og få visionen fuldført.

I følge Mads Davidsen er fodboldbranchen præget af hurtige og kortsigtede løsninger. Det er både dyrt og uholdbart over tid.

- Klubberne skal først og fremmest udvikle mere tydelige og detaljerede strategier og metodikker for at visionen realistisk kan blive realiseret. I dag giver mange klubber nøglerne til hele klubben til en cheftræner, der statistisk set bliver udskiftet hver 18 måned. Hvis vi overfører den logik til erhvervslivet, så vil det svare til, at Carlsberg skifter deres CEO hver 18. måned og hver gang lader en ny chef bestemme, om de fortsat skal sælge øl eller skifte om og prøve kun at sælge juice. Det lyder helt vanvittigt og karikeret, men det er præcis sådan fodboldbranchen opererer.

- Derfor har jeg udviklet en model, der vender op og ned på hvem, der udvikler og styrer strategien og hvem, der reelt udfører den. Klubberne skal diktere retningen og cheftræneren kommer længere ned i hierarkiet om end han absolut ikke er ubetydelig og naturligvis stadig er en vigtig del af en fodboldklub, men ikke længere den vigtigste.

- Derudover vil klubberne spare en masse penge, da de ikke konstant skal skifte strategi, personel samt udskifte en halv spillertrup i hvert transfervindue, siger Mads Davidsen.

Mads Davidsen er i øjeblikket i forhandlinger med tre klubber fra forkellige kontinenter - blandt andet Europa. 

Det nye firma får nu al energi i fremtiden, men døren i forhold til igen at blive fast tilknyttet en bestemt klub som træner, sportschef eller teknisk direktør er fortsat på klem

- Mit firma er ikke som sådan en ”Plan B”, da jeg har afvist klubber, og derfor er det et tilvalg at prøve at arbejde som strategisk konsulent i en periode for at se, om jeg kan gøre en forskel og hvorvidt fodboldbranchen overhovedet er klar til en større ”disruption”. Jeg er i hvert fald dybt motiveret og klar, lyder det fra Mads Davidsen.

Læs mere om Mads Davidsens nye firmanpå optimafootball.com