Video : Tipsbladet
Superliga

AaB har mistet tilskuere: Direktør vil aktivere folk i bybilledet

Der kom 39 procent færre tilskuere til AaB's hjemmekampe i sidste sæson end for ti år siden. Det fald vil den nye direktør blandt andet rette op på at ved at være mere til stede i billedet og ikke kun online.

Det er langt fra unikt for AaB, men udviklingen er alligevel til at tage og føle på. I sidste sæson kom der 5438 tilskuere i gennemsnit til holdets hjemmekampe, mens der ti år forinden kom 8945. Det er et faldt på 39 procent.

AaB kæmper ikke kun på egne vegne, men også mod en tendens i tiden, for over hele Superligaen er tallene faldet siden jubelårene i midt-slut-00'erne. Men man kan jo godt forsøge at gøre noget ved det alligevel.

Det har klubbens nye administrerende direktør, Thomas Bælum, tænkt sig at gøre. Han vil eksempelvis profilere AaB mere i bybilledet og ikke bare online.

- Vi skal offline igen i Aalborgs midtby. Jeg ser ikke så mange AaB-trøjer malet på bymurene, som jeg gjorde, dengang jeg spillede. Folk skal ikke være tvivl om, at der er fest i gaden til de 18 hjemmekampe, vi har. Tilskuermassen er der, vi skal bare have aktiveret byen igen, siger Thomas Bælumi podcasten Ripodsten.

Selv om tallene bredt set er faldet de seneste ti år, har der i sidste og denne sæson vist sig en lille stigning. Som tipsbladet.dk fortalte for et par uger siden, var der kommet godt 11 procent flere tilskuere i den første halvdel af grundspillet i denne sæson sammenlignet med i sidste.

Læs den historie her.