Video : Tipsbladet
Superliga

Status på tv-millionerne: Brøndby er sæsonens topscorer, FCM følger efter

De to bedste hold i Superligaen har fået flest tv-penge i denne sæson, mens de to dårligste har fået færrest. Tipsbladet.dk gør status efter to ud af tre uddelinger af pengene.

Hvis man er ansat til at holde øje med en Superliga-klubs økonomi, har man formentlig sat et stort kryds i kalenderen på 18. marts. I går sluttede ligaens grundspil, og det betyder, at anden omgang tv-pengene skal fordeles.

Her blev Brøndby IF den store vinder, som vi skrev tidligere på dagen, og det samme var tilfældet efter runde 13, da første omgang af pengene blev delt ud. Som en naturlig konsekvens heraf har de blågule fået suverænt flest tv-penge i denne sæson.

Af de 2 x 92 millioner, der er blevet uddelt, har Brøndby sat sig på lige over 26 millioner. Det er knap seks mere end nummer to - både i tv-penge-regnskabet og tabellen - FC Midtjylland.

I den modsatte ende har FC Helsingør og Randers FC hver fået 5,7 millioner i alt. Det skyldes, at 13. pladsen får 3,2, og nummer 14 får 2,5 millioner. Eftersom holdene er skiftes til at ligger henholdsvis sidst og næstsidst ved de to uddelinger af tv-penge, får de altså lige mange af slagsen.

Du kan se hele tipsbladet.dk's udregning af tv-penge-fordelingen her. 




Runde 13 Runde 26 I alt
Brøndby IF 12.12 14.17 26.29 
FC Midtjylland 10.9 9.83 20.71
FC Nordsjælland  8.2 8.05 16.25
FC København 9.7 9.81 19.58
AaB 6.17 7.29 13.45
AC Horsens 6.16 5.89 12.05
Hobro IK 7.2 5.36 12.56
SønderjyskE 4.12 5.67 9.79
OB 6.86 5,00 11.39
AGF 5.14 5.74 10.78
Silkeborg IF 4.41 4.44 8.85
Lyngby BK 5.11 3.82 8.92
Randers FC 2.5 3.2 5.7
FC Helsingør 3.2 2.5 5.7

Sådan gjorde vi:
Vi har taget udgangspunkt i tv-aftalen, som uddeles tre gange om året: efter runde 13, efter runde 26 og efter sæsonen. Der er i alt 275 millioner til deling, hvilket vil sige lige under 92 millioner pr. gang.

Solidaritetspuljen: 30 procent af det samlede beløb. 2,1 millioner til hver klub.

Placeringspuljen: 30 procent af det samlede beløb. Fordeles efter klubbernes placering i Superliga-tabellen.

Markedspuljen: 24 procent af det samlede beløb. Første- og andetvalg på tv får 325.000, tredje- og fjerdevalg får 90.000, femte- og sjettevalg får 45.000, og syvendevalg får ingenting.

Kamppuljen: 16 procent af det samlede beløb. En sejr giver 175.000, uafgjort giver 65.000, og et nederlag giver ingenting.

Placeringspuljen og kamppuljen kan udregnes direkte fra tabellen og holdenes resultater. Markedspuljen er mere kompliceret. Vi har taget udgangspunkt i fordelingen her og regnet på, hvor mange penge de enkelte kampvalg har givet for den enkelte klub.

Der kan dog være usikkerheder. Eksempelvis er nogle FCK-kampe blevet flyttet som følge af europæiske opgør, så de kan have fået penge for at være andetvalg, men i spilleplanen spillet som sjettevalg.


Sponsoreret:
Drømmer du om en tur ud i Europa for at opleve den fede fodboldstemning på et af de helt store stadions?

Skal det være hos FC Barcelona, Real Madrid, Manchester United, Liverpool, Chelsea, Bayern München eller noget endnu bedre?

Få tre hurtige tilbud på den perfekte fodboldtur for dig og vennerne, for far og søn eller for hele familien.

Det er nemt, hurtigt og enkelt, og der er svar fra rejsearrangørerne inden for 24 timer – find dit rejsetilbud her.