Amazon og Facebook overvejer at byde på Premier League-rettighederne
Foto: Getty Images
Premier League

Amazon og Facebook overvejer at byde på Premier League-rettighederne

Kampen om Premier League-rettigheder er gået i gang, og der synes at være meget på spil for Sky, da en række tech-selskaber er klar til at træde ind i kampen om rettighederne.

De britiske medieselskaber, Sky og BTs, duopol på rettighederne ti at vise Premier League kan falde til fordel for en række nye digitale deltagere.

Ifølge Manchester Uniteds-chef, Ed Woodward, så er det ikke usandsynligt, at der kommer en budkriget fra teknologisk kæmper som Amazon, Facebook, Twitter eller Netflix.

De nuværende Premier League-rettigheder, som SKY og BT sidder på, står til at udløbe ved udgangen af 2018, og derfor skal en ny tv-aftale handles på plads for perioden 2019-2022.

Den nuværende tv-aftale koster rettighedshaverne £ 5,14 mia og indebærer 168 live-kampe på en sæson, som fordeles mellem de engelske medieselskaber SKY og BT TV.

De nye rettigheder for Premier League kommer til at inkludere 200 ud af de samlede 380 kampe hver sæson, der stilles til rådighed for live-udsendelse.

Live-rettighederne består af fem pakker med 32 kampe og to pakker med 20 kampe pr. sæson, hvor ingen enkeltkøber må erhverve mere end 148 kampe hver sæson.

Buddene skal indgives inden udgangen af ​​januar, og herefter findes den eller de nye rettighedshavere i begyndelsen af ​​februar.

- Det er den mest fascinerende udbudsproces nogensinde, fortæller en kilde inden for tv-branchen til BBC.com.

- Der er så mange spørgsmål. Er sportsrettighederne for dyre, og vil boblen springe? Tør disse nye navne risikerer at komme ind på et marked med allerede etablerede selskaber?

- Eller også beslutter de måske at vente denne gang, og se om markedet brister, og så kan de erhverve sig rettighederne billigere næste gang.

En række tech-giganter har allerede dyppet deres tæer i verden af ​​live tv-sport.

For eksempel er Amazon allerede gået ind og sikret sig rettigheden til at vise ATP tennis. Amazon Prime-medlemmer i Storbritannien og Irland får adgang til 37 ATP World Tour turneringer.

Overgangen til Amazon er banebrydende, fordi det man flytter tennis fra traditionelt tv til en rettighedshaver, der sælger direkte til forbrugerne via internettet - og omgår derved telekommunikations-, kabel- eller tv-udbydere.

Amazon nappede derefter de britiske rettigheder til den amerikanske US Open tennisturnering, og det er med til at puste til ilden om, at de nu err klar til at byde til Premier League-rettighederne.

Facebook vil heller ikke udelukke at melde sig ind i kampen om Premier League-rettighederne. I samarbejde med Fox Sports har Facebook allerede streamet en række UEFA Champions League-kampe på Facebook Live denne sæson.

Netflix og Twitter har også været nævnt som mulige aftager af Premier League-rettighederne, men har endnu ikke meldt noget ud officielt.

Under alle omstændigheder skal mulige nhye rettighedshavere til Premier League op i mod en seriøs konkurrent i form af Sky, som har haft rettigheder til at sende Premier League-kampe siden den bedste engelske række skiftede navn til Premier League tilbage i sæsonen 1992-93.


Sponsoreret:
Drømmer du om en tur ud i Europa for at opleve den fede fodboldstemning på et af de helt store stadions?

Skal det være hos FC Barcelona, Real Madrid, Manchester United, Liverpool, Chelsea, Bayern München eller noget endnu bedre?

Få tre hurtige tilbud på den perfekte fodboldtur for dig og vennerne, for far og søn eller for hele familien.

Det er nemt, hurtigt og enkelt, og der er svar fra rejsearrangørerne inden for 24 timer – find dit rejsetilbud her.